Vineri, 21.10.2022, am avut o interventie in cadrul sedintei ordinare a Consiliului Local Sector 1 in care am aratat de ce numirea domnului Tudor Roșca in functia de administrator public fara concurs este nelegala. De la ce a inceput totul? Studiind persoanele din aparatul de specialitate al primarului Clotilde Armand am zabovit asupra domnului Tudor Rosca care apare ca administrator public. Pentru ca art.244 din Codul administrativ ne indica in mod clar cum este numit, cum este eliberat din functie si cum ii sunt date atributiile administratorului public, prin Dispozitiei de primar, am cautat pe pagina primariei dispozitia primarului cu pricina insa nu am gasit-o. Am formulat o cerere pe Legea 544/2001 pentru obtinerea de informatii publice la care, pana la momentul interventiei mele in sedinta Consiliului local, nu primisem niciun raspuns. Stiind ca functiia de administrator public se ocupa prin concurs, astfel cum prevad dispozitiile art.554 alin.7 din Codul administrativ, am incercat sa gasesc anuntul de concurs pentru ocuparea functiei insa am fost la fel de ghinionist si nu am gasit asa ceva. Prin urmare, am socotit ca numirea domnului Rosca in functia de administrator public s-a facut in mod nelegal, fara organizarea unui concurs pentru incadrarea in functie, chiar daca numirea s-a facut prin dispozitia primarului Clotilde Armand.
Una din metehnele administratiei publice este ca interpreteaza legea decupand din ea. Or, regula generala de interpretare a legilor este ca aceasta trebuie sa fie sistematica, in integralitatea actului normativ analizat si nu doar pasaje extrase si interpretate in mod limitativ. Astfel, am ajuns la trei premise care pot sa imi fundamenteze concluzia unui silogism care sa ne arate modul legal in care se poate ocupa functia de administrator public.
Prima premisa retinuta este cea a art.244 din Codul administrativ care reglementeaza atributiile, numirea si eliberarea din functie a administratorului public, Ceea ce nu reglementeaza acest articol este tocmai modalitatea de incadrare, angajare in functie, pe care o regasim tot in Codul administrativ.
O a doua premisa retinuta consta in faptul ca persoanele care au inchieate contracte de management cu primaria sau primarul sunt asimililate personalului contractula din primarie. Aceasta ipoteza este sustinuta de art.538 alin.1 din Codul administrativ care stabileste ca
"dispozițiile prezentului titlu (n.n. "Personalul contractual din autoritățile și instituțiile publice") se aplică personalului din cadrul autorităților și instituțiilor publice, încadrat în temeiul unui contract individual de muncă sau contract de management și al cărui rol este definit conform art. 541, denumit în continuare personal contractual".
A treia premisa retinuta este regula generala conform careia functiile contractuale se ocupa numai priin concurs, astfel cum este prevazuta la art.554 alin.7 din Codul administrativ:
"Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant se face prin concurs sau examen pe baza regulamentului-cadru ce cuprinde principiile generale și care se aprobă prin hotărâre a Guvernului sau alte acte normative specifice"
Singura exceptie stabilita de Codul administrativ de la aceasta regula sunt pozitiile din cabinetul demnitarului care depind de durata exercitarii mandatului acestuia.
Or, in considerarea celor trei premise prezentate, este de evidenta logica ca unica concluzie care poate fi trasa este ca ocuparea functiei de administrator public la Sectorul 1 trebuia sa se faca prin concurs.
Va povesteam, mai la inceput, ca am solicitat informatii publice cu privire la modalitatea de ocupare a functiei de administrator public al Sectorului 1 la care, pana la momentul interventiei mele, nu mi se raspunsese. Ei bine, dupa interventia mea din sedinta am primit de la Primaria Sectorului 1, nu unul, ci doua raspunsuri la soicitari diferite printre care si cel privindu-l pe administratorul public. Cand le-am trimis eu solicitarea de informatii am cerut 3 chestiuni: Dispozitia primarului Sectorului 1 de numire in functie, Contractul de management incheiat si anexa la dispozitie si daca pentru ocuparea functiei s-a organizat concurs sau nu. Primaria, prin raspunsul transmis nu mi-a dat trimis niciun dcument solicitat si nici nu mi-a spus daca a organizat concurs sau nu. Raspunsul este o batjocura, in primul rand, la adresa inteligentiei mele. Mi-au insirat 2 pagini de dispozitii normative din codul administrativ, insa decupate din contectul fondului normativ al Codului administrativ si omitand sa faca referire si la articolele care stabilesc regula ca pentru toate functiile contractuale, cum e si cea de administrator public, ocuparea se face numai prin concurs.
Ce e de facut in situatia aceasta?
Sunt doua linii procesuale care se nasc din toata povestea asta: una privind solicitarea facuta de mine in temeiul Legii 544/2001 si a doua privind atacarea dispozitiei primarului Sectorului 1 de numire a dlui Tudor Rosca in functia de administrator public.
In ceea ce priveste solicitarea de obtinere informartii de interes public, voi face direct cerere ce chemare in judecata a Primariei Sectorului 1 pentru refuz nejustificat in a-mi comunica informatiile publice solicitate. Cererea se timbreaza cu 50 de lei si se depune la Tribunalul Bucuresti Sectia de Contencios administrativ si fiscal.
Pentru anularea deciziei primarului Sectorului 1 de numire a administratorului public in mod nelegal, fara concurs, am sa formulez o cerere la aceeasi Sectie de Contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bucuresti prin care am sa cer anularea acesteia.
Am sa va tin la curent despre aceasta potera intr-o postare viitoare.